Spanningsregelaar of dynamo?

Stel hier je vragen over de techniek van jouw Fireblade
Plaats reactie
Sander
Site Admin
Berichten: 496
Lid geworden op: 04-06-2013 21:29
Spanningsregelaar of dynamo?

Bericht door Sander » 21-05-2015 17:28

Speciaal voor Claudia :wink:

Probleem: accu wordt niet meer opgeladen. Wat nu?

Stap 1: zoek de spanningsregelaar (zit ergens op het (sub)frame geschroefd).
Stap 2: trek de stekker los. Als die vastgesmolten is heb je de oorzaak van het probleem al gevonden.
Stap 3: start de motor en meet twee aan twee de spanning tussen de drie draden (wisselspanning!!). Deze moet tussen alle draden ongeveer gelijk zijn en varieren met het toerental. Is dit niet het geval dan is waarschijnlijk de dynamo verbrand. Lijkt dit wel in orde dan:
Stap4: Sluit de stekker weer aan (of soldeer de draden weer vast, voor de Fireblades met enige levenservaring achter de kiezen :wink: ) en start de motor weer. Meet de spanning op de accupolen, deze moet (onafhankelijk van het toerental) ruim 14V zijn (gelijkspanning). Is deze onder of rond de 12V dan is waarschijnlijk de regelaar de boosdoener (mits je er zeker van bent dat alle bekabeling/ verbindingen in orde zijn.

Succes!
Er gaat niets boven het origineel!

claudiaw
Berichten: 119
Lid geworden op: 20-04-2015 11:17

Bericht door claudiaw » 21-05-2015 17:44

Hoi Sander!
Wat is dat lief dat je dit hier in detail schrijft...
probleem 1: ik heb geen meetapparatuur..
probleem 2: ik heb wel een thermometer. ..
okok..ik ga met dit mailtje naar een vriend die deze apparatuur wel heeft. Samen zou dit moeten lukken met jou instructies..
jammer dat ik nu al een regelaar besteld heb ..nuja..het is niet anders. Het lijkt erop dat ik deze toch een keertje nodig ga hebben..
verder heb ik op ebay een dynamo voor 108 euros gevonden..nieuw. .zo voor het geval dat het dat is..there is hope!
Ik hou jullie op de hoogte! ! Jullie lekker rijen morgen!!!!
Super bedankt voor de moeite!! Wat is dit een fijn clubje!!!! :-) leuk echt waar..
Claudia
(Austrian/Australian living in The NL)

ericsmetsers
Berichten: 112
Lid geworden op: 24-08-2014 10:10

Bericht door ericsmetsers » 21-05-2015 23:16

claudiaw schreef:Hoi Sander!
Wat is dat lief dat je dit hier in detail schrijft...
probleem 1: ik heb geen meetapparatuur..
probleem 2: ik heb wel een thermometer. ..
okok..ik ga met dit mailtje naar een vriend die deze apparatuur wel heeft. Samen zou dit moeten lukken met jou instructies..
jammer dat ik nu al een regelaar besteld heb ..nuja..het is niet anders. Het lijkt erop dat ik deze toch een keertje nodig ga hebben..
verder heb ik op ebay een dynamo voor 108 euros gevonden..nieuw. .zo voor het geval dat het dat is..there is hope!
Ik hou jullie op de hoogte! ! Jullie lekker rijen morgen!!!!
Super bedankt voor de moeite!! Wat is dit een fijn clubje!!!! :-) leuk echt waar..
Dag Claudia.
This , me geheel ontgaan dat je een Technisch probleem hebt (had).
Maar met deze instructie zal je wel uitkomen.
Verder de dynamo kan je simpel door meten met een dc/ ac voltmeter.
op alle drie draden van de dynamo moet gelijke hoeveelheid stroom op gewekt worden.(AC) stroom.
Verder kan je de weerstand op de draden meten
Dynamo,s gaan trouwens niet snel kapot !!!.
Slim is even een service manual te downloaden van jou type en bouwjaar.
Daarin staat stap voor stap beschreven bij trouble shooting wat je moet weten inmeten hahah.
O ik zie dat Sander het zelfde advies geeft.
Meestal zijn de stekkers verbrand daar waar de dynamo stekker naar de spanning regelaar / gelijkrichter gaat.
Grt eric.
:D
Trust is like a motormirror, you can fix it if it's broken, but you can still see the crack in that mother fucker's reflection.”

claudiaw
Berichten: 119
Lid geworden op: 20-04-2015 11:17

Bericht door claudiaw » 22-05-2015 16:21

ook aan jou bedankt, Eric. Ben al op zoek naar iemand met zo'n meetapparaat! Dat moet lukken. Ben echt benieuwd!!
Op een Duits bladeforum heb ik ook gehoord dat al dat een zwakke punt is van de blade. Over de spanningsregelaar wordt gezegd dat de koelribben kapot kunnen gaan en daarom de regelaar te heet worden kan..Maar ik kan me niet voorstellen dat de ribben kapot kunnen gaan. Mijn regelaar ziet ook van buiten nog uit als nieuw! :-) Wel kabeltjes en contacten checken, toch?
Hihi, lieve groetjes...
Claudia
(Austrian/Australian living in The NL)

claudiaw
Berichten: 119
Lid geworden op: 20-04-2015 11:17

Bericht door claudiaw » 27-05-2015 21:58

Hoi Sander en Eric!
Met jullie berichten uren in de garage gestaan ( ok, en met een beetje hulp van de buurman...) en het is gelukt!!! Het was de spanningsregelaar! Dynamokabels ook gemeten..was 3 keer 26v. De nieuwe regelaar was wel 1cm dikker dan mijn oude en grooter en vierkant en mijn oude 6 kant en totaal andere stekkers..niet eens de kabelschoentjes passten of de bouten om dat ding te monteren ( waren nu natuurlijk te kort). Maar nu laadt de batterij goed en was een mooi proefritje vandaag! Nog eens van harte bedankt voor de moeite!!!!!!!!! Toppie! Gr. Claudia
Claudia
(Austrian/Australian living in The NL)

Sander
Site Admin
Berichten: 496
Lid geworden op: 04-06-2013 21:29

Bericht door Sander » 28-05-2015 00:02

Hoi Claudia,

fijn dat het gelukt is. Vreemd dat de regelaar zoveel verschilt, maar als het uiteindelijk allemaal gemonteerd en aangesloten is en weer werkt is het goed toch? En belangrijker: weer wat geleerd!

Groetjes en tot snel
Er gaat niets boven het origineel!

ericsmetsers
Berichten: 112
Lid geworden op: 24-08-2014 10:10

Bericht door ericsmetsers » 06-06-2015 01:02

Goed gedaan Claudia.
Mooi om te zien dat je het zelf probeert.
Je kan bijna alles als je een WIL hebt zie je maar.
Een motor is eigelijk gewoon een puzzel.
Als je de stukjes op de juiste plek weet teleggen is het makkelijk.
De doctoren dat zijn de echte kunstenaars.
En de goochelaars zijn de psygologen haha.
Grt Eric.
Trust is like a motormirror, you can fix it if it's broken, but you can still see the crack in that mother fucker's reflection.”

dunya
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-04-2014 19:16
Dynamo/ Spanningregelaar

Bericht door dunya » 06-10-2015 11:41

Hallo , heb een zelfde probleem , mijn accu laadt niet meer op . Wanneer ik op 5000 toeren de dynamo spanning meet , meet ik op alle 3 polen onderling ong 57V AC . Is dit correct of is het te laag ? Wanneer het correct is , dan neem ik aan dat SR naar mallemoer is . De connectors zien er goed uit , geen verbranding ofzo . Mvg

Sander
Site Admin
Berichten: 496
Lid geworden op: 04-06-2013 21:29

Bericht door Sander » 06-10-2015 20:48

Hoi,

Lijkt op de regelaar inderdaad. Als alle drie de spoelen ongeveer een gelijke spanning afgeven en deze spanning oploopt met het toerental, zal de dynamo nog wel in orde zijn.

Succes met sleutelen!
Er gaat niets boven het origineel!

dunya
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-04-2014 19:16
Hmmm spanningregelaar binnen

Bericht door dunya » 07-10-2015 16:31

Hmm zelfde probleem met andere SR , op de accu pool meet ik 12,5 V en geen 14 V . Enig advies , opmerking ?


Plaats reactie