Rammel in de motor

Stel hier je vragen over de techniek van jouw Fireblade
Lineke
Berichten: 94
Lid geworden op: 19-03-2015 22:04
Rammel in de motor

Bericht door Lineke » 08-06-2015 08:50

Hallo allemaal,

hopelijk kan iemand hier mij helpen.
Als ik met wat lagere toeren optrek hoor ik een rammel uit de motor komen. Wat zou dit kunnen zijn?
Dit geluid kan je dus bijvoorbeeld ook creëren om de motor in de 2 rijden met de rem erop en gas te blijven geven. Naar mijn mening klinkt het niet helemaal gezond.
Mijn pa denkt aan de transmissie? Echter hebben wij thuis niet veel verstand van nieuwere motoren.
Het is mij gisteren ineens opgevallen onderweg naar huis.

Ik hoor graag van jullie,
grtjs Lineke.
Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben rechtdoorzee :)

Sander
Site Admin
Berichten: 496
Lid geworden op: 04-06-2013 21:29

Bericht door Sander » 08-06-2015 18:17

Hoi Lineke,

als je zeker weet dat het uit het blok komt is het waarschijnlijk de distributieketting die je hoort. Komt het geluid van de linker, of van de rechterkant? De ketting zit aan de rechterkant.
Waarschijnlijk kun je het ook wel horen als je in neutraal rustig gas geeft. Bij bepaalde toerentallen gaat ie dan rammelen.
Wat is de kilometerstand van je motor?

Kan opgelost worden met een nieuwe spanner, tenzij de ketting tever opgerekt is, dan moet er ook een nieuwe ketting/ geleider in. Maar dat is normaalgesproken pas bij 100000+km.

Bij mij is de spanner bij 142000 kapot gegaan, dat klonk alsof er een paar knikkers in het blok waren losgelaten :(

Succes!
Er gaat niets boven het origineel!

Lineke
Berichten: 94
Lid geworden op: 19-03-2015 22:04

Bericht door Lineke » 08-06-2015 21:12

Hoi,

waar het geluid precies vandaan komt is lastig te zeggen als je erop zit met helm op. In z'n vrij maakt hij geen raar geluid bij een hoger toerental. klinkt dan netjes. Echt bij een trekkende motor.

De motor heeft zo'n 60.000 km gelopen.

m'n pa zal eerst eens de ketting spannen dat is ook nodig en hopelijk is dat ook de boosdoener.
Bedankt voor de tip als de ketting het niet is zal ik het doorgeven.

Grtjs Lineke.
Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben rechtdoorzee :)

ericsmetsers
Berichten: 112
Lid geworden op: 24-08-2014 10:10

Bericht door ericsmetsers » 10-06-2015 13:03

Distrubutie ketting is niet waarschijnlijk dit zou je ook horen met stil stand.
Controleer ook je mee neem lager achter in het tandwiel huis.
maar mocht het daar niet in zitten.
Dan klinkt het als of er een krukas lager er uit ligt.
Dit ga je alleen horen als je de motor belast.
dan voelt het ook als een stampende motor.
je voelt dit in voeten via de voet stepjes.
Rijd er niet te lang mee door nu is het nog op telossen met wat nieuwe lager schalen.
Rijd je langer door gaat je kuras der aan.
het vernieuwen is op zich niet veel werk.
Grt Eric. :D
Trust is like a motormirror, you can fix it if it's broken, but you can still see the crack in that mother fucker's reflection.”

Lineke
Berichten: 94
Lid geworden op: 19-03-2015 22:04

Bericht door Lineke » 11-06-2015 09:58

Hoi,

ik heb mijn vader even gebeld die is ermee bezig.
Hij zegt dat het niet aan de aandrijf delen ligt van de motor. Dus bijv ketting, krukas, zuigers ed.
Als de motor in zijn vrij staat en gas geeft hoor je ook niks raars dan loopt ie mooi.

Mijn vader wil graag weten waarom mijn motor ruimte heeft op de versnellingsbak. Bijvoorbeeld als je rijdend het gas los laat en weer opentrekt zit er een "vrije slag". Dus ruimte.
En of dat het zou kunnen veroorzaken.


Het gerammel hoor je alleen bij lage snelheden met een trekkende motor. Mn pa hoort het intussen al niet meer maar ik zal er vandaag of morgen een rondje op sturen.

Ik vind het lastig uitleggen en hopelijk begrijpen jullie het :)
Ik wil wel mee zondag!
Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben rechtdoorzee :)

joepovich
Berichten: 3
Lid geworden op: 05-06-2015 09:32

Bericht door joepovich » 11-06-2015 10:17

Een ketting die onvoldoende strak gespannen is geeft bij mij een 'tak' achtig geluid ongeveer elke seconde (op het moment dat het onderste deel van de ketting tegen de kast aan slaat). Dit is dus niet continu aanwezig en afhankelijk van het aantal toeren en begon bij ongeveer 1000 en was niet meer hoorbaar rond de 3 a 4000. De frequentie leek wel gelijk op te lopen met het aantal toeren/minuut.
Is de ketting nog niet vervangen de afgelopen 60000km? Mogelijk is die versleten. (geeft ook soortgelijk geluid dat niet goed corrigeerbaar meer is met spannen)

ericsmetsers
Berichten: 112
Lid geworden op: 24-08-2014 10:10

Bericht door ericsmetsers » 11-06-2015 12:23

joepovich schreef:Een ketting die onvoldoende strak gespannen is geeft bij mij een 'tak' achtig geluid ongeveer elke seconde (op het moment dat het onderste deel van de ketting tegen de kast aan slaat). Dit is dus niet continu aanwezig en afhankelijk van het aantal toeren en begon bij ongeveer 1000 en was niet meer hoorbaar rond de 3 a 4000. De frequentie leek wel gelijk op te lopen met het aantal toeren/minuut.
Is de ketting nog niet vervangen de afgelopen 60000km? Mogelijk is die versleten. (geeft ook soortgelijk geluid dat niet goed corrigeerbaar meer is met spannen)
Nou, joepovich het is wel te hopen dat de ketting na 60000 al eens vervangen is , een originele ketting en tandwielen gaan bij normaal gebruik zo rond de 25000 kom mee.
hahah, zou wel heel erg achterstallig onderhoud zijn.
een kleine vrije slag blijf je altijd houden .
Of je zou de ketting te strak moeten spannen wat uiteindelijk resulteerde in een kapot primaire uit gaande aandrijf as (lager).
Wanneer de vrije slag alleen in de tweede versnelling merkbaar is is het je versnellingsbak.
deze zal dan met der tijd uit zijn versnelling gaan springen.
M.V.G Eric.
Trust is like a motormirror, you can fix it if it's broken, but you can still see the crack in that mother fucker's reflection.”

Lineke
Berichten: 94
Lid geworden op: 19-03-2015 22:04

Bericht door Lineke » 11-06-2015 15:02

Ok bedankt tot nu toe. :)
Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben rechtdoorzee :)

Sander
Site Admin
Berichten: 496
Lid geworden op: 04-06-2013 21:29

Bericht door Sander » 11-06-2015 19:04

Lineke schreef:
Ik vind het lastig uitleggen en hopelijk begrijpen jullie het :)
Ik wil wel mee zondag!
Mochten jullie er niet uitkomen, gewoon komen zondag, dan zijn er vast wel een aantal 'experts' aanwezig die even willen luisteren. Als de motor verder netjes loopt/ schakeld is er geen reden om niet te rijden, maar dat moet je natuurlijk zelf inschatten.

Succes en hopelijk tot zondag!
Er gaat niets boven het origineel!

ericsmetsers
Berichten: 112
Lid geworden op: 24-08-2014 10:10

Bericht door ericsmetsers » 11-06-2015 21:52

Sander schreef:
Lineke schreef:
Ik vind het lastig uitleggen en hopelijk begrijpen jullie het :)
Ik wil wel mee zondag!
Mochten jullie er niet uitkomen, gewoon komen zondag, dan zijn er vast wel een aantal 'experts' aanwezig die even willen luisteren. Als de motor verder netjes loopt/ schakeld is er geen reden om niet te rijden, maar dat moet je natuurlijk zelf inschatten.

Succes en hopelijk tot zondag!
:D hahah Zo is het maar net
Maar gelukkig is er niets waar ik zelf KWA Fireblade nog nooit ben uit gekomen.
Zelfs een probleem waar de Experts van Honda Nederland niet uitkwamen.
Heb ik opgelost na weken zoeken voor onze oud voorzitter Henk de heus.
In Ergens rond het jaar tal 1996 ha,ha.
een trilling in het blok wat henk voelde in zijn voetsteunen.
Bleek dat er één van de 3 fase niet evenredig voltage af gaf.
Dit resulteerde in een ongebalanceerde krukas.
Ik ben geen opgever als ik me ergens inbijt laat ik niet los.
Behalve nu bij het volgende probleem ik wil een foto toevoegen aan deze post.
Maar krijg stee vast de melding dat ik een ongeldig bestand upload .
Maakt niet uit wat het is JPG. TIFF .BMP en de grote is minimaal 485 kb.
Nou hopelijk is er een expert die dat voor me kan oplossen.
M.V.G Eric.


:lol:
Trust is like a motormirror, you can fix it if it's broken, but you can still see the crack in that mother fucker's reflection.”


Plaats reactie