Dynamostekker??

Stel hier je vragen over de techniek van jouw Fireblade
Plaats reactie
Ravanlieshout
Berichten: 15
Lid geworden op: 22-04-2017 18:37
Dynamostekker??

Bericht door Ravanlieshout » 26-05-2017 14:26

Heren en dames, wie kan mij helpen.

Mijn oerblade uit 1992 laadt helaas niet meer goed bij. Gelijk mijn SR uitgewisseld. Hiervan was mijn stekker gesmolten.

Nu laadt hij nog steeds te kort op. Hierdoor al een keer stil komen te staan.
De dynamo zou dan logischerwijs het volgende zijn om te wisselen.

Als ik een nieuwe bestel zit hier een stekker aan.
Nu de volgende vraag. waar gaat deze in, de draden uit mijn SR zijn direct aan de gele draden van mijn dynamo gesoldeerd. Volgens mij heeft dit origineel anders gezeten.

Wie kan mij vertellen hoe?
Alvast bedankt.

Gr Rick

Sander
Site Admin
Berichten: 496
Lid geworden op: 04-06-2013 21:29

Bericht door Sander » 26-05-2017 16:12

Hallo Rick,

origineel heeft dat met stekkers gezeten. De drie gele draden vanaf je dynamo met een stekkerverbinding naar de kabelboom, en vanaf je kabelboom 3x wissel en 2x gelijkspanning met een stekker op de spanningsregelaar.

Als dit allemaal nieuw is werkt het wel, maart na meer dan 20 jaar worden die verbindingen slecht, waardoor ze warm worden en nog slechter worden, met als gevolg bruine/ gesmolten stekkers en laadproblemen.

Ook bij een nieuwe dynamo/ spanningsregelaar gewoon alles weer netjes solderen (gele kabels en de aansluitingen op de spanningsregelaar) en er een krimpkous overheen doen. Dat werkt het beste.

Succes!
Er gaat niets boven het origineel!

Ravanlieshout
Berichten: 15
Lid geworden op: 22-04-2017 18:37

Bericht door Ravanlieshout » 26-05-2017 17:42

Sander,

Bedankt voor je supersnelle reactie.

Weet jij toevallig of deze stekkers nog bestaan, of misschien nog wel belangrijker hoe deze heet?

Heb in je handboek gezocht maar helaas niet gevonden.

En als we wel gaan solderen. Hoe weet je dan welke gele draad je op de gele draad moet doen van de SR?

Alvast alweer wederom bedankt.

Sander
Site Admin
Berichten: 496
Lid geworden op: 04-06-2013 21:29

Bericht door Sander » 28-05-2017 20:37

De gele draden kun je willekeurig aansluiten. Daar komt drie keer dezelfde AC spanning vanaf, dus zit altijd goed.

Of die stekkers nog origineel leverbaar zijn weet ik niet, dat zul je bij een Honda dealer moeten navragen.
Er gaat niets boven het origineel!

Ravanlieshout
Berichten: 15
Lid geworden op: 22-04-2017 18:37

Bericht door Ravanlieshout » 29-05-2017 12:39

Sander, wederom bedankt voor je reactie.

Ik ben nu snel opzoek naar een dynamo
Twijfel alleen nog even tussen nieuw of tweedehands.

Je hebt me super geholpen. :lol: nogmaals dank

Sander
Site Admin
Berichten: 496
Lid geworden op: 04-06-2013 21:29

Bericht door Sander » 29-05-2017 20:43

Graag gedaan :D

Ik zou overigens je eigen dynamo opnieuw laten wikkelen. Dan heb je een 'nieuwe' dynamo voor de prijs van een gebruikte.

Groetjes Sander
Er gaat niets boven het origineel!

babs
Berichten: 29
Lid geworden op: 23-01-2016 23:46
technische vragen dynamostekker

Bericht door babs » 29-05-2017 20:49

Hoi Rick ik las al over de dynamo perikelen van jouw fireblade, wanneer je van plan bent om tot de aankoop van een andere stator (spoelen) overweeg dan ook de mogelijkheid van een tweede hands exemplaar zoals ik die in de voorraad van Bor motoren in de Lutte deze is dan compleet met stekker en zal zekers schelen in prijs mbt. een nieuw exemplaar, weet je al zeker dat de spanningsregelaar okee is? overigens ik las op een engelstalig forum dat de rotor van het model sc 57 vaak de hoofd oorzaak is dat de statorspoelen het begeven tgv. te sterk magnetisch veld wat wordt opgewekt bij het langdurig rijden bij lage toerentallen er werd zelfs een zgn. vervangings exemplaar van de rotor aangegeven , de spanningsregelaar krijgt ook problemen doordat deze te heet wordt en de warmte onvoldoende kan laten afvoeren hetgeen bij de yamaha fzr 600 modellen vaak voor kwam. succes met de reparatie en laat het resultaat even weten groetjes Ron
Smooth transistion

Ravanlieshout
Berichten: 15
Lid geworden op: 22-04-2017 18:37

Bericht door Ravanlieshout » 29-05-2017 21:06

Hebben jullie het weer gezien.....
bedankt voor jullie tips. Maar ben zeer ongeduldig vanwege het mooie weer dus al direct een nieuwe dynamo gehaald. Nu alleen deze nog even installeren.

@Sander, wist niet dat het kon, weer wat geleerd. bedankt
@Babs De firma Bor te lutte zal ik in mijn favorieten doen. Me SR is juist net vervangen. Bedankt voor het meedenken.
Uiteraard zal ik melden hoe dit allemaal verloopt!!

Ravanlieshout
Berichten: 15
Lid geworden op: 22-04-2017 18:37

Bericht door Ravanlieshout » 06-06-2017 12:21

Na een avondje lekker klussen is de nieuwe dynamo geïnstalleerd.
Starten en netjes op 14,22v.
Als ik alles uitzet qua stroomverbruikers kom ik op 14,5.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
We kunnen weer heerlijk rijden.

babs
Berichten: 29
Lid geworden op: 23-01-2016 23:46
dynamostekker

Bericht door babs » 06-06-2017 20:32

Hoi Rick dat is mooi! veel rijplezier met je Fireblade :D
Smooth transistion


Plaats reactie